လူငယ္နဲ႔ စကားေျပအေရးအသားျပႆနာ (၃)

.

မေန႔တုန္းက စကားေျပေရးေတာ့မယ္ဆိုရင္ မလြဲမေသြ ရင္ဆိုင္ျဖတ္ေက်ာ္ရမယ့္ အဆင့္တခ်ိဳ႕ကို မိတ္ဆက္ေဆြးေႏြးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ ပထမအဆင့္က ေရးစရာအေၾကာင္းအရာ ရွိရမယ္။ ဒုတိယအဆင့္က ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရပါမယ္။ အဲဒီအေၾကာင္းအရာကို ဘယ္လိုရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ေရးမလဲဆိုတာၿပီးရင္ တတိယအဆင့္က စုစည္းဖြဲ႔စည္း စည္းရုံးျခင္းလုပ္ရပါမယ္။

ဥပမာ က်ေနာ္တို႔မွာ အုတ္ဖုတ္လုပ္ငန္းအေၾကာင္းေရးခ်င္တယ္ဆိုပါစို႔။ အုတ္ဖုတ္လုပ္ငန္းနဲ႔ပတ္သက္တဲ့အခ်က္အလက္ေတြ ရွိရပါမယ္။ တခါ အုတ္ဖုတ္လုပ္ငန္းကိုေရးေတာ့မယ္ဆုိရင္ ဘယ္လုိရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ေရးမလဲ။ အုတ္ဖုတ္လုပ္ငန္းဟာ အင္မတန္ဆင္းရဲပင္ပမ္းတဲ့အလုပ္ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေျပာျပခ်င္တဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္လား၊ ဒါမွမဟုတ္ အုပ္ဖုတ္လုပ္ငန္းဟာ စီးပြားျဖစ္လုပ္ငန္းတစ္ခုျဖစ္တယ္ဆိုတာကုိ ေျပာခ်င္တဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္လား အစရွိတဲ့ ေျပာျပခ်င္တဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိရပါမယ္။ ေကာင္းၿပီ အုတ္ဖုတ္လုပ္ငန္းနဲ႔ပတ္သက္တဲ့အခ်က္ေတြလည္း ရွိၿပီ ေျပာျပခ်င္တဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္လည္း ရွိၿပီဆိုရင္ေတာ့ ဘယ္ကစေရးမလည္း၊ ဘယ္လိုအဆင့္ဆင့္ေရးသြားမလည္း၊ ဘယ္လိုနိဂံုးခ်ဳပ္မလည္းဆိုတဲ့ စနစ္တက် ဖြဲ႔စည္းစည္းရုံးေရးသားရမယ့့္ အဆင့္ကိုေရာက္လာေတာ့မွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ သတိရလို႔ေမးပါရေစ။ စာဖတ္သူလူငယ္ေတြဟာ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုခုကိုေတာ့ စကားေျပေရးဖူးၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲသလိုေရးတဲ့အခါ အခု က်ေနာ္ေဆြးေႏြးခဲ့တဲ့ အဆင့္အသီးသီး ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားစိီစဥ္ၿပီးမွ ေရးခဲ့ၾကဖူးပါရဲ႕လား။ အဲသလိုမဟုတ္ဘဲ စိတ္ထဲေပၚလာသလို စနစ္တက်မဟုတ္ဘဲ ေရးခဲ့ၾကတဲ့သေဘာလား။ ဒါဆိုရင္ေတာ့ ေနာက္တစ္ခါ စကားေျပေရးဖို႔ ရွိလာခဲ့ရင္ေတာ့ အခု က်ေနာ္ ေဆြးေႏြးခဲ့တဲ့ စကားေျပေရးမယ့္သူ မလြဲမေသြျဖတ္သန္းရမယ့္ အဆင့္သံုးဆင့္ကို ေသေသခ်ာခ်ာ အသိရွိရွိ စဥ္းစားသံုးသပ္ၿပိီးမွ ေရးၾကည့္ပါ။ အရင္ကထက္ပုိၿပီးေကာင္းမြန္တဲ့ စကားေျပေတြ မလြဲမေသြ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။

ကဲ ဆက္ၾကရေအာင္။

အထက္မွာေဆြးေႏြးခဲ့တဲ့အခ်က္အလက္ သံုးခုဟာ စကားေျပေရးေတာ့မယ့္လူတစ္ေယာက္အတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ ျဖတ္ေက်ာ္မႈသံုးခုပါပဲ။ အခုဆက္ေျပာမယ့္အခ်က္ေတာ့ စကားေျပဟန္ လို႔ဆိုတဲ့ စကားေျပေရးနည္းေရးဟန္ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။

လူေတြ လမ္းေလွ်ာက္တဲ့အခါ ကိုယ္ပိုင္ဟန္အသီးသိီး ရွိၾကသလိုပဲ စကားေျပေရးတဲ့အခါမွာလည္း စကားေျပေရးဟန္ အမ်ိဳးမ်ိုး ရွိတတ္ပါတယ္။ အလြယ္ကူဆံုးနဲ႔ အနီးစပ္ဆံုးဥပမာေျပာရရင္ “က်ေနာ္၏ေမြးသဖခင္ ေက်းဇူးရွင္ ကြယ္လြန္သည္” ဆိုသည့္စာေၾကာင္း၊ “က်ေနာ္၏ဖခင္ကြယ္သည္”ဆိုသည့္စာေၾကာင္းနဲ႔ “က်ေနာ္၏ဘိုးေတာ္ႀကီးကြယ္လြန္သည္” ဟူေသာစကားတို႔မွာ ဖခင္ျဖစ္သူကြယ္လြန္ေၾကာင္းေဖၚျပသည့္စာမ်ားျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ေရးနည္းေရးဟန္မတူၾကသည္ကို ေတြ႕ရမွာပါ။

ေနာက္တစ္ခါ ေရးမယ့္အေၾကာင္းအရာေပၚမူတည္ၿပီး ေရးဟန္ကြဲသည္လည္း ရွိပါသည္။ ဥပမာ ေဘာ္လံုးပြဲအေၾကာင္းေရးတဲ့ေရးဟန္နဲ႔ အသုဘတစ္ခုအေၾကာင္းေရးတဲ့ ေရးဟန္ မတူနိုင္ၾကပါဘူး။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ သိေစရန္ရည္ရြယ္ၿပီးေရးတဲ့ပရိသတ္အေပၚမူတည္ၿပီးလည္း ေရးဟန္ကြဲရျပန္ပါတယ္။ ဥပမာ ပညာရွင္ပရိတ္သတ္အတြက္ ေရးတဲ့စကားေျပဟန္နဲ႔ အလည္တန္းေက်ာင္းသားကေလးမ်ားအတြက္ေရးတဲ့ေရဟန္ဟာ တူနိုင္စရာအေၾကာင္းမရွိပါဘူး။

ဒီလိုဘာ့ေၾကာင့္ ေရးဟန္ေတြကြဲသြားရသလဲ။ ေရးဟန္ကြဲဖို႔ လိုအပ္လာခဲ့သလဲ။ အဲဒါကေတာ့ စကားေျပေရးသူရဲ႕ ေစတနာအေပၚမူတည္ပါတယ္။ အေပၚမွာ ဥပမာေပးခဲ့သလို ဖခင္ကြယ္လြန္႔သည့္အေၾကာင္းအရာအေပၚ စကားေျပခ်ေရးတဲ့အခါ ေရးသူက ဖခင္အေပၚ ဘယ္လိုေစတနာစိတ္ ထားရွိသလဲအေပၚမွာမူတည္ၿပီး ေရးဟန္ကြဲသြားတာေတြ႕ၾကရတာပါ။  ဒိီလိုပါပဲ ငါေရးတာ ပညာရွင္ေတြျဖစ္တယ္။ တကယ္ေလးနက္ခန္႔ညားတဲ့ေရးဟန္နဲ႔ေရးမွျဖစ္မယ္ဆိုတဲ့ေစနာနဲ႔ေရးတဲ့စကားေျပဟန္ဟာ ငယ္ရြယ္ၿပီး ပညာမျပည့္စံုေသးသူ အလည္တန္းေက်ာင္းသားေတြျဖစ္တာမို႔ သူတို႔နဲ႔ကုိက္ညီမယ့္ သူတို႔နားလည္လြယ္ေစမယ့္ေရးဟန္နဲ႔ေရးမွျဖစ္မယ္ဆိုတဲ့ေစတနာအေပၚမူတည္ၿပီး ေရးဟန္လည္း ကြဲျပားျခားနားသြားရမွာ မလြဲပါဘူး။

ကဲ ဒါဆိုရင္ စကားေျပေရးတဲ့အခါ စကားေျပေရးမယ့္သူမွာ ေရးမယ့္အေၾကာင္းအရာ ရွိရမယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရမယ္။ ဖြဲ႔စည္းစည္းရုံးမႈ ရွိရမယ္။ ေစတနာရွိရမယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ ျပည့္စံုသေလာက္ရွိၿပီလို႔ ဆိုနိုင္ပါတယ္။

ဒီအေျခခံအခ်က္အလက္ေတြကိုသာ ေၾကညက္ေအာင္ စဥ္းစားျပင္ဆင္ထားမယ္ဆိုရင္ ဘယ္သူမဆို စကားေျပေရးလို႔ ရၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီစကားေျပဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့စကားေျပ ျဖစ္မျဖစ္ဆိုတာေတာ့ မေျပာနိုင္ေသးပါဘူး။ ဒီအခ်က္ေတြက စကားေျပေရးမယ့္သူအတြက္ မျဖစ္မေန ျဖတ္သန္းရမယ့္ ကိစၥေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ စကားေျပေကာင္းတစ္ပုဒ္ ဟုတ္၏ မဟုတ္၏ တိုင္းတာဆံုးျဖတ္လို႔ရတဲ့ ေပတံေတြ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ စကားေျပစတင္ေရးေတာ့မယ့္သူတစ္ဦး စနစ္တက် စဥ္းစားျပင္ဆင္ရမယ့္ အေျခခံအခ်က္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ စကားေျပေကာင္းတစ္ပုဒ္ ရဲ႕ အဂါီရပ္ေတြ မဟုတ္ေသးပါဘူး။

ကဲ ဒီကေန႔ေတာ့ ဒီေလာက္ပါပဲ။

ေနာက္ေန႔မွာ ဆက္ၿပီးေဆြးေႏြးၾကေသးတာေပါ့။

လူငယ္မ်ား လွပေကာင္းမြန္တဲ့စကားေျပမ်ား ေရးသားနိုင္ၾကပါေစ။

အပိုင္း(၁) အား ဖတ္ရန္-http://www.mizzimaburmese.com/article/37601

အပိုင္း(၁) အား ဖတ္ရန္-http://www.mizzimaburmese.com/article/37690