စကားေျပအေရးအသား အမွားျပႆနာ(၀ါက်)

.

 

စကားေျပအေရးအသားမွာ အဆင့္ေလးဆင့္ရွိတယ္လို႔ ဆရာႀကီးေမာင္ခင္မင္က သံုးသပ္ျပထားပါတယ္။ “စကားလံုး၊ ၀ါက်၊ စာပိုဒ္၊ စာပုဒ္” ဆိုၿပီး အဆင့္ေလးဆင့္ ရွိတယ္ဆိုတာ မွတ္သားဖြယ္ျဖစ္ပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ဟာ စကားေျပေရးတဲ့အခါ ပထမဦးဆံုး ရင္ဆိုင္ျဖတ္သန္းရတဲ့အဆင့္က စကားလံုးမ်ား ေရြးခ်ယ္စီစဥ္ခ်ထားျခင္းအဆင့္ပါပဲ။ စကားလံုးမ်ားဟာ စကားေပါင္းသတ္ပံုမွန္ရမယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံကအစ ေနာက္ဆံုး တြဲဖက္အနက္၊ ဂယက္အနက္ ဆိုတဲ့စကားလံုးမ်ားရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္တဲ့အရည္အခ်င္းမ်ားအဆံုး ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကၿပီးျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွ စကားခ်ပ္အေနနဲ႔ေျပာရရင္ က်ေနာ္ဟာ အင္တာနက္ လူမႈကြန္ရက္စာမ်က္ႏွာေတြေပၚက ျမန္မာစကားေျပအေရးအသားေတြကို ေန႔စဥ္လိုပဲ ဖတ္ေလ့ရွိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္က စာေပအေရးအသား ၀ါသနာထံုသူျဖစ္တာမို႔ ဘယ္သူေတြ ဘယ္လိုေရးသားၾကသလဲဆိုတဲ့အသိနဲ႔လည္း ဖတ္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ကိုယ္နဲ႔လုပ္ေဖၚကိုင္ဖက္ မီဒီယာနယ္ပယ္က ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ပိုၿပီး အာရုံစိုက္ လိုက္ဖတ္မိျပန္ပါတယ္။ ဖတ္ရသမွ် အမ်ားစုဟာ အခု စကားေျပအဆင့္ ေလးဆင့္အနက္က စကားလံုးေရြးခ်ယ္စီစဥ္ဖြဲ႔စည္းမႈအဆင့္မွာတြင္ အမွားမွားအယြင္းယြင္း ျဖစ္ေနၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

တစ္ခါတေလ အျမင္မေတာ္တဲ့အခါ အႀကံေပးလို႔ လက္ခံမယ္လို႔ယူဆရသူေတြကို က်ေနာ္က စကားလံုးေပါင္းသတ္ပံုေတြမွားေနတာကို နားခံသာေအာင္ ျပင္ေပးတာမ်ိဳး လုပ္မိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ ကူညီျပင္ေပးလိုက္တဲ့စကားလံုးကိုပဲ အဲဒီပုဂၢဳိလ္ဟာ အရင္လိုပဲ ဆက္ၿပီးမွားေနတာေတြ႕ရပါတယ္။ ဥပမာ “တသတ္နဲ႔ ကသတ္ ”မွားေရးေနတာမ်ိဳးဆိုပါေတာ့။ “က်မတို႔ဟာ ေျပာတက္ဆိုတက္ဖို႔ လုိပါတယ္”လို႔ မွားေရးထားတာကို က်ေနာ္က “က်မတို႔ဟာ ေျပာတတ္ဆိုတတ္ဖို႔ လိုပါတယ္”လို႔ ျပန္ျပင္ေရးေပးေပမယ့္ ေနာက္တစ္ခါ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ထပ္ၿပီးမွားေနျပန္တာပါပဲ။ “တသတ္”နဲ႔ေရးရမွာျဖစ္ေပမယ့္ “ကသတ္”နဲ႔ခ်ည္းပဲေရးေနတာ ေတြ႕ရတာပါပဲ။ အင္မတန္ စိတ္ပ်က္ဖို႔ေကာင္းတဲ့အမွားပါပဲ။ အဲဒါ တစ္ေယာက္ႏွစ္ေယာက္မဟုတ္ပါဘူး။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မွားေရးတတ္ေလ့ရွိတဲ့ စကားလံုးေတြပါပဲ။ စိတ္ပ်က္ဖို႔ေကာင္းတယ္လို႔ မုဒိယာစိတ္နဲ႔ က်ေနာ္ေျပာရတာက အဲဒီလိုမွားေရးေနတဲ့သူေတြဟာ တျခားနယ္ပယ္က ပုဂၢိဳလ္ေတြမဟုတ္ဘဲ မီဒီယာနယ္ပယ္က လူေတြျဖစ္ေနတာမို႔ ပိုၿပီး စိတ္ပူမိတာပါပဲ။

တစ္ခါ ထပ္ၿပီး အေလးအနက္ထားေဆြးေႏြးခ်င္တာ ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ “ေရွ႕နဲ႔ အေရွ႕၊ ေနာက္ နဲ႔ အေနာက္”ဆိုတဲ့စကားလံုးေတြပါပဲ။ ဒါ ေရွ႕ပိုင္းမွာ က်ေနာ္ေဆြးေႏြးခဲ့ၿပီးျဖစ္ေပမယ့္ ထပ္ၿပီးေဆြးေႏြးခ်င္ေလာက္ေအာင္ကိုပဲ ဆက္လက္မွားယြင္းစြာ ေရးေနၾကတာျဖစ္လို႔ ဒီကေန႔ထပ္ၿပီးေဆြးေႏြးလိုက္တာပါ။

“ေရွ႕” ဆိုတဲ့စကားလံုးက က်ေနာ့္အိမ္ေရွ႕၊ ငါ့ရဲ႕ေရွ႕၊ ကားရဲ႕ေရွ႕ အဲသလို အေနအထားမ်ိဳးမွာ ေရွ႕ဆိုတဲ့စကားလံုးကို သံုးပါတယ္။

“အေရွ႕” ဆိုတဲ့စကားလံုးကေတာ့ အေရွ႕၊ အေနာက္၊ ေတာင္၊ ေျမာက္ အရပ္မ်က္ႏွာေလးခုထဲက တစ္ခုျဖစ္တဲ့ “အေရွ႕အရပ္”ကို ရည္ညြန္းခ်င္တဲ့အခါ သံုးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ “ေရွ႕” နဲ႔ “အေရွ႕”ဟာ မတူပါဘူး။ အဲသလိုပါပဲ။ “ေနာက္နဲ႔ အေနာက္”ဟာလည္း အဓိပၸါယ္မတူၾကပါဘူး။ အခုေတာ့ ဘယ္သူမဆို “ေရွ႕ကျဖစ္ခဲ့ၿပီးေသာ” အမွားေတြကို သင္ခန္းစာယူၾကပါစို႔လို႔ေျပာရမယ့္ေနရာမွာ “အေရွ႕ကျဖစ္ခဲ့ၿပီးေသာ”ဆိုၿပီး မွားေရးမွားေျပာေနၾကတာ မ်ားပါတယ္။ “ငါ့ေနာက္မွာလာၿပီး ရပ္မေနပါနဲ႔ ”ေရးရမယ့္အစား “ငါ့အေနာက္မွာလာၿပီး ရပ္မေနပါနဲ႔”လို႔ မွားေရးေနၾကတာ အမ်ားဆံုးေတြ႕ေနရပါတယ္။ အမွားၾကာ အမွန္ျဖစ္ဆိုတာမ်ိဳး ျဖစ္လာတဲ့သေဘာေဆာင္လာေနၿပီထင္ပါရဲ႕။

ကဲ အလ်ဥ္းသင့္တုန္း ၾကားညွပ္ၿပီးေဆြးေႏြးတာေလးရပ္ၿပီး ဆက္ၾကရေအာင္။

စကားေျပအဆင့္ ေလးဆင့္ ရွိတဲ့အနက္ က်ေနာ္တို႔ဟာ စကားလံုးသံုးစြဲမႈအဆင့္ကို အေတာ္အသင့္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ အခု အဆင့္ ၂ ျဖစ္တဲ့ “၀ါက် ”ဆိုတဲ့အဆင့္ကို ဆက္ၿပီးသြားၾကရေအာင္ပါ။

မွန္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဟာ ပထမဦးစြာ စကားလံုးေတြစဥ္းစားထားၿပီးျဖစ္တဲ့အခါ အဲဒီစကားလံုးေတြကိုအသံုးျပဳၿပီး ၀ါက် တစ္ခု ဖန္တီးပါေတာ့မယ္။ ဒါဆိုရင္ ေဆြးေႏြးဖို႔လိုအပ္လာတာက ၀ါက် ဆိုတာဘာလဲ ဆိုတဲ့ေမးခြန္းပါပဲ။ ၀ါက်ဆိုသည္မွာ  ဆိုလိုခ်က္တစ္ခု ၿပီးျပည့္စံုေအာင္ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ စာေၾကာင္းျဖစ္ပါတယ္။

လူအခ်င္းခ်င္း စာေရးၿပီးေျပာတာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ပါးစပ္နဲ႔ေျပာတာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဆိုလိုခ်က္ျပည့္စံုေအာင္ေျပာမွ ဖတ္သူနားေထာင္သူက အဓိပၸါယ္အျပည့္အ၀ နားလည္မွာပါ။ စကားလံုးေတြခ်ည္းပဲ အဆက္အစပ္မရွိ စနစ္တက်ဖြဲ႔စည္းျခင္းမရွိ ေရးေနေျပာေနရင္လည္း ဖတ္သူ နားေထာင္သူဟာ ဘာဆိုလိုတယ္ဆိုတာ သေဘာေပါက္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔ အဓိပၸါယ္ ျပည့္စံုေအာင္ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ စနစ္တက် ဖြဲ႔စည္းထားေသာ စာေၾကာင္းကို ၀ါက်လို႔ေခၚပါတယ္။

၀ါက်ရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ကို သိသာေအာင္ေျပာမယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ဟာ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ေျပာဆိုဆက္ဆံၾကရာမွာ အသံုးျပဳတဲ့စကားလံုးေတြကို ျဖတ္ေတာက္ ျဖဳတ္ယူၿပီး စကားလံုခ်ည္းပဲ ေျပာၾကည့္ပါ။ ဘာေျပာေနတာလဲဆိုတာ နားလည္ႏိုင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ စကားလံုးေတြခ်ည္းပဲ ေရးေနေျပာေနရင္ ဘယ္သူမွနားလည္ႏို္င္မွာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီစကားလံုးေတြကို စနစ္တက် ဆက္စပ္ထားသိုၿပီး ေရးမွေျပာမွသာ နာလည္ႏိုင္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါ ၀ါက်ရဲ႕စြမ္းေဆာင္ရည္ပါပဲ။

ဒီေနရာမွာ နည္းနည္းေဆြးေႏြးစရာရွိတာက အဂၤလိပ္စာ ဆိုပါစို႔။ က်ေနာ္တို႔က အဂၤလိပ္စကားလံုးေတြကို အဘိဓါန္စာအုပ္ တစ္အုပ္လံုးကုန္ေအာင္ က်က္ထားၿပီးျဖစ္သည့္တိုင္ အဂၤလိပ္စာတတ္သူ နားလည္သူလို႔ မဆိုႏိုင္ပါဘူး။ အဲဒီအဂၤလိပ္စကားလံုးေတြကို သူ႔ဘာသာရပ္သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔အညီ ဆက္စပ္ထားသိုၿပီး ေရးတတ္ေျပာတတ္သူမွသာ အဂၤလိပ္စာတတ္သူလို႔ ေျပာနိုင္မွာပါ။

ကဲ ဒီေလာက္ဆိုရင္ ၀ါက် ရဲ႕အေရးပါမႈ ၀ါက်ရဲ႕စြမ္းေဆာင္ရည္က ဘာလဲဆိုတဲ့ေမးခြန္းရဲ႕အေျဖကို က်ေနာ္တို႔ နားလည္ေလာက္ၿပီလို႔ထင္ပါရဲ႕။

ေနာက္ထပ္ၿပီးသြားရမယ့္အေၾကာင္းအရာက “၀ါက်ဖြဲ႔နည္း” ဆိုတဲ့အေၾကာင္းအရာပါပဲ။ ၀ါက်တစ္ခုျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လိုဖြဲ႔စည္းၾကမလဲဆိုတဲ့ အခ်က္ကို သြားၾကရပါလိမ့္မယ္။

ဒီေနရာမွာ ဥပမာေပးတဲ့အရာေတြကလြဲၿပီး ၀ါက်ဖြဲ႔နည္းေဆြးေႏြးခ်က္ေတြဟာ ဆရာႀကီး ဥိီးေဖေမာင္တင္နဲ႔ ဆရာႀကီး ေမာင္ခင္မင္(ဓႏုျဖဴ)တို႔ရဲ႕ ၀ါက်ဆိုင္ရာ အယူအဆမ်ားအေပၚမွာ အမွီျပဳၿပီး ေဆြးေႏြးသြားမွာျဖစ္ေၾကာင္း ႀကိဳတင္၀န္ခံထားခ်င္ပါတယ္။

(က) ႀကိယာ တစ္ခုရွိေသာ၀ါက်

ျပဳမူမႈ၊ ျဖစ္မႈ၊ ရွိမႈ တစ္မ်ိဳးခ်င္းစီကုိသာေဖၚျပေသာ ၀ါက် ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကိုပဲ ဆရာႀကိီး ဦးေဖေမာင္တင္က ၁၁ မ်ိဳးခြဲၿပီး စီစစ္ျပထားပါတယ္။

အဲဒီ ၀ါက် ၁၁ မ်ိဳး ထဲမွာမွ အင္မတန္တိုေတာင္းၿပီး အရုိးရွင္းဆံုး၀ါက်အမ်ိဳးအစားကေတာ့ “မေအးငိုသည္” ဆိုတဲ့၀ါက်မ်ိုးပါပဲ။ မေအး(ကတၱား)နဲ႔ ငိုသည္(ႀကိယာပုဒ္) ဒီႏွစ္ခုပဲပါ၀င္တဲ့ ၀ါက် အမ်ိဳးအစားပါပဲ။ အဓိပၸါယ္ျပည့္စံုတဲ့ ၀ါက်လည္းျဖစ္ပါတယ္။ က်န္တဲ့ ၀ါက်အမ်ိဳးအစား ၁၀ မ်ိဳးကေတာ့ အဲဒီ ကတၱားနဲ႔ ႀကိယာၾကား အျခားပုဒ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ထည့္သြင္းျခင္းျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ၀ါက်ေတြ ျဖစ္လာေစတာပါပဲ။

ကဲ ဒီကေန႔ေတာ့ ၀ါက်အမ်ိဳးမ်ိဳးအေၾကာင္း ဒီမွာတင္ ခဏရပ္ခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္ေန႔ေတြမွာ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးသြားပါ့မယ္။

လူငယ္မ်ား စကားေျပအေရးအသား မွန္ကန္လွပႏိုင္ၾကပါေစ။