လူငယ္နဲ႔ စကားေျပအေရးအသား အမွားျပႆနာ

.

စကားေျပေရးတဲ့အခါ ပုဒ္စမ်ား အထားအသိုအေပၚမူတည္ၿပီး ကိုယ္ဆိုခ်င္တဲ့အရာ ကိုယ္အေလးထားေျပာျပခ်င္တဲ့အရာ ကိုယ္ညႊန္ျပခ်င္တဲ့အရာကို ႀကိယာရဲ႕ေရွ႕ ကံရဲ႕ေရွ႕ ၊ ႀကိယာရဲ႕ေနာက္ကံရဲ႕ေနာက္ ေရြ႕ေျပာင္းထားရိွျခင္းျဖင့္ ၀ါက်ရဲ႕အေလးအေပါ့ကြာဟသြားၾကတဲ့သေဘာ ဟိုေန႔က နိဒါန္းပ်ိဳးခဲ့ပါတယ္။ ဒီကေန႔လည္း အဲဒီ အေလးေပး၀ါက်မ်ားအေၾကာင္းကိုပဲ ဆက္ၿပီးေဆြးေႏြးပါမယ္။

ဒီေနရာမွာ ခတ္ရိုးရိုး ခတ္္လြယ္လြယ္ ၀ါက် ၂ ေၾကာင္းကို ဖတ္ၾကည့္ၾကရေအာင္။

၁။ ေမာင္ျမသည္ က်ေနာ့္ကို တုတ္ျဖင့္ ရိုက္လိမ့္မည္။

၂။ က်ေနာ္သည္လည္း တုတ္ျဖင့္ ေမာင္ျမကို ရိုက္ေပမည္။

ဒီ၀ါက် ၂ ေၾကာင္းအနက္ အမွတ္ ၂ ၀ါက်ကို အေပၚက အမွတ္ ၁ အတိုင္း ေမာင္ျမ(ကတၱား၊ ကံ(က်ေနာ့္ကို)၊ ႀကိယာ(ရိုက္လိမ့္မည္) ပုဒ္စုမ်ားအထားအသို အတူတူေရးလ်င္လည္း အမွတ္ ၂ ၀ါက်ျဖစ္သည့္ က်ေနာ္သည္လည္း တုတ္ျဖင့္ ေမာင္ျမကို ရိုက္ေပမည္ ဆိုတဲ့၀ါက်နဲ႔ အဓိပၸါယ္အတူတူပါပဲ။ ေအာက္ပါအတိုင္းေရးလ်င္လည္း ျဖစ္တာေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။

၁။ ေမာင္ျမသည္ က်ေနာ့္ကို တုတ္ျဖင့္ ရိုက္လိမ့္မည္။

ဒီအတိုင္း ဒီလိုပုဒ္စုအထားအသိုအတိုင္း ၂ ကိုေရးၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။

၂။ က်ေနာ္သည္လည္း ေမာင္ျမကို တုတ္ျဖင့္ ရိုက္ေပမည္။

ဒါက ၀ါက် ၁ နဲ႔ ၂ ပုဒ္စုအထားအသို အတူတူထားေရးတဲ့သေဘာပါပဲ။ ဒါဆိုရင္ ၀ါက် ၂ ကို အခုေရးသလိုမေရးဘဲ ေအာက္ပါအတိုင္း ဘာ့ေၾကာင့္ေရးတာလဲ။

၃။ က်ေနာ္ကလည္း တုတ္ျဖင့္ ေမာင္ျမကို ရိုက္ေပမည္။

ဒီ၀ါက်က အထက္ကေရးျပခဲ့တဲ့ ကတၱား ကံ ႀကိယာ အစဥ္အတိုင္းေရးတာမဟုတ္ေတာ့ဘဲ အသံုးခံပုဒ္ကို ကံရဲ႕ေရွ႕မွာသြားထားၿပီးေရးလိုက္တာေတြ႕ၾကရမွာ။ အထက္က ၀ါက် ၁ နဲ႔ ၂ က အသံုးခံပုဒ္ျဖစ္တဲ့(တုတ္ျဖင့္)ဆိုတဲ့ပုဒ္စုကို ၀ါက်ရဲ႕ေနာက္ဆံုးပုဒ္စုျဖစ္တဲ့ ႀကိယာရဲ႕ေရွ႕မွာကပ္မထားေတာ့ဘဲ ေနရာေရြ႕လိုက္တာေတြ႕ၾကရပါလိမ့္မယ္။

ပထမ အမွတ္ ၂ ( ရိုးရိုး၀ါက် )က ႏွစ္ခုစလံုး အသံုးခံပုဒ္ကို ႀကိယာရဲ႕ေရွ႕မွာထားၿပီးေရးတာျဖစ္ၿပီး ေနာက္ထပ္ဥပမာ၀ါက် ၃ ၾကေတာ့ အသံုးခံပုဒ္ကို ႀကိယာေရွ႕မွာမထားေတာ့ဘဲ ကံရဲ႕ေရွ႕မွာ ေနရာေျပာင္းထားေရးတာေတြ႕ၾကရမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ အမွတ္ ၂ ၀ါက်နဲ႔ အမွတ္ ၃ ၀ါက်တို႔ဟာ အဓိပၸါယ္အတူတူပဲဆိုတာ သတိျပဳမိၾကမွာပါ။ ေရးပံုမတူေပမယ့္ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ အတူတူပါပဲ။ ဒါျဖင့္ရင္  အမွတ္ ၃ ၀ါက်မွာၾကေတာ့ အသံုးခံပုဒ္ျဖစ္တဲ့ “တုတ္ျဖင့္” ဆိုတဲ့စကားလံုးကို ၀ါက်ရဲ႕ေနာက္ဆံုးပုဒ္စုျဖစ္တဲ့ ၾကိယာရဲ႕ေရွ႕မွာမထားေတာ့ဘဲ ဘာျပဳလို႔ ကံပုဒ္( ေမာင္ျမကို )ဆိုတဲ့စကာစုေရွ႕မွာေျပာင္းထားလိုက္သလဲ။ တကယ္ေတာ့ အဓိပၸါယ္တူပင္တူေသာ္ျငားလည္း စာေရးသူက စာဖတ္သူကို အေလးထားဖတ္ရႈေစ သိေစခ်င္တဲ့အခ်က္က “တုတ္ျဖင့္” ဆိုတဲ့အသံုးခံပုဒ္ကို အေလးထားေစခ်င္တဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္ေၾကာင့္ပဲျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ပိုင္းမွာ အေလးထားသိေစခ်င္တဲ့စာစုကို အဲသလို ကံရဲ႔ေရွ႕၊ ႀကိယာရဲ႕ေရွ႕ ေျပာင္းေရႊ႕ထားၿပီးေရးသလို ေနာက္ထပ္အေလးေပး၀ါက်အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ဆက္ၾကဖို႔ရွိပါေသးတယ္။

ဒီေနရာမွာ သတိျပဳမိတဲ့အခ်က္က သာမာန္ရိုးရိုး၀ါက်ေတြျဖစ္ေပမယ့္ အဲသလို ပုဒ္ထားမတူ ေျပာင္းၿပီးေရး ေျပာင္းၿပီးေရးတဲ့နည္းဟာ “ရသစာေပေရးတဲ႔အခါနဲ႔ တရားရုံးအသံုးအႏႈန္း၀ါက်ေတြ”မွာ အင္မတန္အေရးပါတဲ့အေၾကာင္း သိေစခ်င္တဲ့အခ်က္ပါပဲ။ ရသစာေပဆိုတာက စကားေျပအေရးအသားကို ကၽြမ္းက်င္ရင္ ကၽြမ္းက်င္သေလာက္ တီထြင္ခ်င္ရင္ တီထြင္ခ်င္သေလာက္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းလဲေရးၾကရ တီထြင္ၿပီးေရးၾကရတာျဖစ္လို႔ အခုလို ပုဒ္ထားအမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းေရႊ႕ေရးတဲ့နည္းကို မလြဲမေသြ အသံုးျပဳရတာျဖစ္လို႔ အင္မတန္အသံုး၀င္လွပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ တရားရုံုးအသံုးအႏႈန္းမ်ားမွာ စြပ္စြဲခ်က္တစ္ခုကို အေလးအေပါ့ နညး္နဲ႔ အသံုးျပဳေျပာဆိုၾက ေရးၾကရတဲ့အခါ ဒီလိုပဲ ပုဒ္စုေတြကို လိုအပ္သလို ေနရာေျပာင္းေရႊ႕ေျပာျခင္းေရးျခင္းအားျဖင့္ စြပ္စြဲခ်က္ကို ေပါ့ေစေလးေစဖို႔ သံုးႏႈန္းေျပာဆိုေရးသားၾကရပါတယ္။ စကားအေလးအနက္ထား ေျပာျခင္းေရးျခင္းနည္းေတြဟာ ဒီအေျခခံကတဆင့္တက္ၾကရတာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ၀ါက် ၄ ေၾကာင္း က်ေနာ္တို႔ ေလ့လာၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ ဒီ၀ါက် ၄ ေၾကာင္းအေပၚမူတည္ၿပီး ဒီ၀ါက် ၄ ေၾကာင္းအေပၚ က်ေနာ္တို႔တေတြမွတ္သားရမယ့္အခ်က္ သတိျပဳရမယ့္အခ်က္ေတြ ေကာက္ခ်က္ဆဲြၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။

၁။ ၀ုိင္း၀ုိင္းစက္စက္ လမင္းႀကီးသည္ သာခ်င္တိုင္း သာေန၏။

၂။ သာခ်င္တိုင္းသာေနေသာ လမင္းႀကီးသည္ ၀ုိင္း၀ုိင္းစက္စက္ျဖစ္၏။

ဒီ၀ါက် ႏွစ္ေၾကာင္းမွာ ပထမ၀ါက် ၁ က “သာခ်င္တိုင္းသာေန၏” ဆိုတဲ့အခ်က္ကို အေလးေပးေရးတဲ့နည္းျဖစ္ၿပီး ဒုတိယ၀ါက်ကေတာ့ “လမင္းႀကီး ၀ိုင္း၀ိုင္းစက္စက္ျဖစ္ေန”တဲ့အေၾကာင္းကို အထူးျပဳသိေစ အေလးထားေစလိုတဲ့သေဘာ ေျပာလိုက္တာျဖစ္တယ္ဆိုတာေတြ႕ၾကရမွာပါ။

ဒီ၀ါက် ႏွစ္ေၾကာင္းရဲ႕အဓိပၸါယ္ဟာ အတူတူေတာ့ အတူတူပါပဲ။ ရယ္စရာစကားနဲ႔မွတ္သားလို႔ လြယ္ကူေအာင္ေျပာရရင္ ကုလာႀကီးနဲ႔ဘာဘူနဲ႔အတူတူပါပဲဆိုတဲ့သေဘာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ စာေရးသူက သူ အေလးအနက္ပိုထားၿပီးေျပာခ်င္တဲ့အရာကို သို႔မဟုတ္ ပုဒ္စုကို “၀ါက်ရဲ႕ေနာက္ဆံုးမွာထားၿပီးေရးတဲ့အခ်က္”ကို က်ေနာ္တို႔ အေသမွတ္ရပါလိမ့္မယ္။ ဆိုလိုတဲ့အခ်က္က က်ေနာ္တို႔ဟာ ကိုယ္အေလးအနက္ထား ေျပာခ်င္သိေစခ်င္တဲ့ အခ်က္ကိုေရးမယ္ဆိုရင္ အဲဒီသိေစခ်င္တဲ့အေလးအနက္ထားခ်င္တဲ့ပုဒ္စုကို ၀ါက်ရဲ႕ေနာက္ဆံုးမွာပဲ အၿမဲတမ္းထားၿပီးေရးရမယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ပါပဲ။ ဒါကေတာ့ ျမန္မာစာေပရဲ႕ ၀ါက်ဖြဲ႔ထံုး နည္းဥပေဒသတစ္ခုပါပဲ။

ဒါကိုပိုၿပီးနားလည္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ အဲဒီဥပေဒသ မွားသလားမွန္သလားဆုိတာသိခ်င္ရင္ ခင္ဗ်ားတို႔ဖါသာခင္ဗ်ားတို႔ ဒီဥပေဒသေလးကို ခ်ိဳးေဖါက္ၿပီးျပန္ေရးၾကည့္ပါ။ ဥပမာ က်ေနာ္တို႔က ၀ါက်တစ္ေၾကာင္းမွာ ကိုယ္အေလးထားေျပာခ်င္တဲ့ ပုဒ္စုကို ၀ါက်ရဲ႕ေနာက္ဆံုးမွာမထားဘဲ တျခားေနရာမွာ (အဓိပၸါယ္မပ်က္ )ထားေရးၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။

လွပသည့္ မခင္ဦးသည္ သနပ္ခါးလိ္မ္း၏။

က်ေနာ္တို႔အေလးထား အေလးေပးသိေစလို႔တဲ့အခ်က္က “သနပ္ခါးလိမ္း” ဆိုတဲ့စကားစုျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကိုထင္ရွားေစဖို႔ဆိုရင္ ….အဲဒီ “သနပ္ခါးလိမ္း ”ဆိုတဲ့စကားစုကို ၀ါက်ရဲ႕ေနာက္ဆံုးမွာထားၿပီးေရးျခင္းအားျဖင့္ ဒက္ကနဲထိေရာက္ေအာင္ျမင္သြားတာ ေတြ႕ၾကရမွာပါ။ ဒါကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေျပာင္းေရးၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ ( သတိခ်ပ္ရမယ့္အခ်က္က က်ေနာ္တို႔ဟာ သနပ္ခါးလိမ္း ဆိုတဲ့စကားစုကို အေလးေပးသိေစလိုတဲ့သေဘာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကုိေတာ့ ဆုပ္ကိုင္ထားသည္ပဲဆိုပါစို႔။)

သနပ္ခါးလိမ္းသည့္ မခင္ဦးသည္ လွပ၏။

ဒီ၀ါက်နဲ႔ ပထမ၀ါက်ျဖစ္တဲ့ လွပသည့္ မခင္ဦးသည္ သနပ္ခါးလိမ္း၏ ဆိုတဲ့၀ါက်နဲ႔ အဓိပၸါကေတာ့ အတူတူပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ပထမ၀ါက်က မခင္ဦး သနပ္ခါးလိမ္းတဲ့အေၾကာင္းကို အေလးအနက္ထားသိေစခ်င္တဲ့သေဘာျဖစ္ၿပီး ေနာက္၀ါက်မွာၾကေတာ့ မခင္ဦးလွပတဲ့အေၾကာင္းကုိ ပိုၿပီးသိေစ အေလးထားေစလိုတဲ့သေဘာ ျဖစ္သြားပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ က်ေနာ္တို႔ဟာ “သနပ္ခါးလိမ္း၏” ဆိုတဲ့အခ်က္ကို ဦးစားေပး အေလးအနက္ထား ေျပာခ်င္တာဆိုရင္ေတာ့ စည္းကမ္းအရ ၀ါက်ရဲ႕ေနာက္ဆံုးပိတ္မွာ မျဖစ္မေနထားၿပီး ေရးၾကရမွာပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါကို အဲဒီစည္းကမ္းခ်ိဳးေဖါက္ၿပီး ကိုယ္အေလးအနက္ထားသိေစ အေလးထားေစခ်င္တဲ့အရာကို ၀ါက်ရဲ႕ေနာက္ဆံုးမွာထားမေရးဘဲ တျခားေနရာကိုေျပာင္းေရႊ႕ေရးလိုက္တဲ့အခါ က်ေနာ္တို႔ အေလးအနက္ထားခ်င္တဲ့အရာက ေပါ့သြားေစၿပီး ၀ါက်ရဲ႕ေနာက္ဆံုးမွာထားေရးတဲ့ အျခားစာစုကသာ ပိုိမိုထင္ရွားေလးနက္သြားေစမွာ အမွန္ပါပဲ။

ကဲ ဒီကေန႔ေတာ့ ဒီမွာပဲ ခဏရပ္ၾကရပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္ေန႔ေတြမွာ ဆက္ၿပီးေဆြးေႏြးၾကတာေပါ့။

လူငယ္မ်ား စကားေျပအေရးအသား မွန္ကန္ၾကြယ္၀ လွပႏိုင္ၾကပါေစဗ်ား။