လူငယ္နဲ႔ ျမန္မာစာေပ အေရးအသား အမွားျပႆနာ (၁)

.

ကမၻာေပၚက ယဥ္ေက်းမႈျမင့္မားတဲ့ ဘယ္လူမ်ိဳးမဆို ကိုယ္ပိုင္စာေပဆိုတာ ရွိၾကတာခ်ည္းပါပဲ။ ယဥ္ေက်းမႈ မျမင့္မားေသးတဲ့ လူမ်ိဳးစုေလးေတြဟာလည္း ကိုယ္ပိုင္စာေပ အေရးအသားကို တီထြင္လာၾကရမွာ မလြဲပါဘူး။

ကိုယ္ပိုင္စာေပအေရးအသား ရွိလာၾကတဲ့ ဘယ္လူမ်ိဳးမဆို လက္ရွိ ေရးသားေနတဲ့ စာေပအေရးအသားကို တစ္ရက္တည္း တမနက္တည္းနဲ႔ တီထြင္ေရးသားေနခဲ့ၾကတာ မဟုတ္ဘဲ ရက္ေပါင္း လေပါင္း ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအတြင္း သူတို႔ရဲ႕စာေပအေရးအသား ေကာင္းမြန္သထက္ ေကာင္းမြန္ေအာင္ လြယ္ကူသထက္လြယ္ကူေအာင္ ၾကြယ္၀သထက္ၾကြယ္၀ေအာင္ တဆင့္ၿပီးတဆင့္ တထစ္ၿပီးတထစ္ အခ်ိန္ယူ ျပဳျပင္တီထြင္လာခဲ့ၾကရတာခ်ည္းပါပဲ။

အေျခခံက်က် အႏွစ္ခ်ဳပ္ၿပီးေျပာရမယ္ဆိုရင္ ဘယ္လူမ်ိဳးမဆို ကိုယ့္ ကိုယ္ပိုင္စာေပအေရးအသားကုိ အစဥ္မျပတ္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ျပည့္စံုလြယ္ကူေအာင္ တီထြင္လာေနၾကတဲ့အလုပ္ဟာ စာေပအမ်ိဳးအစားတစ္ခု ဆက္လက္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစဖို႔အတြက္ အဓိကအက်ဆံုး အလုပ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ စာေပအေရးအသားတစ္ခု ဆက္လက္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ တီထြင္ေလာင္း ျဖည့္ၾကရာမွာ စနစ္က်ရပါမယ္။ အရုိးေပၚအရြက္မဖံုးေအာင္ လုပ္ၾကရပါမယ္။ အေဟာင္းေၾကမွ အသစ္ေဖြလို႔ရမယ္လို႔ ခံယူထားၾကရပါမယ္။ ဒီ အေျခခံသေဘာထားနဲ႔ လြဲေခ်ာ္ၿပီးမွ တီထြင္တဲ့ အျခားတီထြင္မႈဟူသမွ်ဟာ မိမိတို႔ရဲ႕စာေပကို ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရာ မေရာက္ေစပဲ စာေပအေရးအသားတစ္ခု ေလ်ာ့ရဲပ်က္ဆီး က်ဆံုးေစတဲ့အထိ ျဖစ္သြားေစႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကို အထူးဂရုျပဳရမယ္။ ဒီအခ်က္ဟာ ယဥ္ေက်းမႈျမင့္မားတဲ့ လူမ်ိဳးတမ်ိဳး ယဥ္ေက်းမႈ ျပန္လည္နိမ့္ပါးေစႏုိင္တယ္ဆိုတဲ့အေျခအေနအထိ ေရာက္သြားေစႏိုင္တယ္ဆိုတာ နားလည္ထားရပါလိမ့္မယ္။

ဒီကေန႔ ျမန္မာလူငယ္ေတြဟာ ျမန္မာစာအေရးအသား အမွားအယြင္းျပႆနာကို အမ်ားဆံုး ရင္ဆိုင္ျဖတ္သန္း လာေနၾကရတယ္လို႔ က်ေနာ္ျမင္ပါတယ္။ ဥပမာ ျပရမယ္ဆိုရင္လည္း ဥပမာေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လြယ္လြယ္နဲ႔နားလည္ႏိုင္ၿပီး က်ေနာ္တို႔အားလံုး ေန႔စဥ္ေတြ႕ထိေနရတဲ့ မီဒီယာနယ္ပယ္ထဲက ဥပမာတခ်ိဳ႕နဲ႔ပဲ က်ေနာ္ စေျပာခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီဥပမာေတြအေပၚမူတည္ၿပီး လိုအပ္တဲ့ေဆြးေႏြးမႈေတြကို က်ေနာ္တို႔ ဆက္သြားၾကတာေပါ့။

ၿပီးခဲ့တဲ့ ရက္အနည္းငယ္တုန္းက ျမန္မာစာအေရးအသား အမွားႏွစ္ခုကို က်ေနာ္ဖတ္ခဲ့ရပါတယ္။ တစ္ခုက သဒၵါအမွားျဖစ္ၿပီး ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ စကားလံုးေပါင္းသတ္ပံုအမွားျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဥပမာေတြဟာ နိစၥဓူ၀ ေန႔တိုင္းေတြ႕ေနၾကရတာျဖစ္လို႔ တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ ဒါကိုပဲ ေရးနည္းအမွန္ထင္ၿပီး အမွားၾကာ အမွန္ျဖစ္ဆိုတာမ်ိဳး ေခါက္ရိုးက်ိဳးအမွားေတြျဖစ္လာေနသလားလို႔ေတာင္မွ ထင္မိပါတယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ ရက္အတြင္းက သတင္းေခါင္းစဥ္တစ္ခု က်ေနာ္ ဖတ္ရပါတယ္။

“အသက္ ၁၄ ႏွစ္သာရွိေသးတဲ့မိန္းကေလး အဓမၼျပဳက်င့္မႈျဖင့္ တရားစြဲခံရ” ဆိုတဲ့သတင္းေခါင္းစီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေခါင္းစဥ္အရဆိုရင္ တရားစြဲခံရသူဟာ အဓမၼျပဳက်င့္ခံရသူ မိန္းကေလးကို္ယ္တိုင္ျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ရမွာပါ။ တကယ္ေတာ့ အသက္ ၁၄ ႏွစ္သာရွိေသးတဲ့မိန္းကေလးကို အျခားသူတစ္ဦးဦးက အဓမၼျပဳက်င့္သည့္အတြက္ အဲဒီအဓမၼျပဳက်င့္သူ တရားစြဲခံရတဲ့သတင္းျဖစ္ပါတယ္။ “အသက္ ၁၄ ႏွစ္သာရွိေသးသူမိန္းကေလးအား အဓမၼျပဳက်င့္သူ ကိုေမာင္လွ တရားစြဲခံရ” ဆိုၿပီး ေခါင္းစဥ္အဓိပၸါယ္ရွင္းေအာင္ ေရးရမယ့္အစား အသက္ ၁၄ ႏွစ္သာရွိေသးတဲ့မိန္းကေလး အဓမၼျပဳက်င့္မႈျဖင့္ တရာစြဲခံရဆိုၿပီး လိုအပ္တဲ့ပုဒ္ဆက္ေတြ ျပည့္စံုေအာင္မထည့္၊ သဒၵါအထားအသိုအမွားေၾကာင့္ အဓိပၸါယ္လြဲသြားရတဲ့ ေခါင္းစဥ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။

ဥပမာ “ရုတ္မာရက္စက္ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအား ဂဠဳန္ဦးေစာသည္ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ခဲ့သျဖင့္ ေသဒဏ္က်ခံသြားရ၏” ဆိုတဲ့စာေၾကာင္းမွာ စာလံုးေပါင္းသတ္ပံု တစ္ခုမွမမွားေသာ္ျငားလည္း သဒၵါအထားအသိုမွားယြင္းေနတာ ေတြ႕ၾကရမွာပါ။ အမွန္မွာ “ရုတ္မာရက္စက္ေသာ ဂဠဳန္ဦးေစာသည္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအားလုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ခဲ့သျဖင့္ ေသဒဏ္က်ခံသြားရ၏” လို႔ေရးမွသာ သဒၵါအထားအသိုမွန္ၿပီး အဓိပၸါယ္အမွန္ေရာက္မွာပါ။ ဒါကေတာ့ သဒၵါအထားအသိုအမွား ျဖစ္ပါတယ္။ လြယ္တဲ့လို႔ထင္ရေပမယ့္ ေန႔တိုင္းလိုေတြ႕ေနၾကရတဲ့ အေရးအသားအမွားျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ ဥပမာကေတာ့ စာလံုးေပါင္းသတ္ပံုအမွားျဖစ္ပါတယ္။

ဒါကေတာ့ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္က သူ႔ရဲ႕ ေဖ့စ္ဘုတ္စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ ေရးတင္ထားတဲ့စာပုဒ္ကေလးပါပဲ။

“မနက္မိုးမလင္းခင္ထဲက က်မ မေပ်ာ္ပါဘူး။ ေရတစ္ခြက္ ခက္ေသာက္ေတာ့လည္း ရင္ထဲက အပူက မေရာ့ေစပါဘူး။  မေန႔တုန္းကျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္အပ်တ္တစ္ခုက က်မရင္ထဲ စြဲေနတုန္းမို႔ က်မ မေပ်ာ္ပါဘူး။ သူနဲ႔က်မ အခုလို အခန္႔မသင့္ ျဖစ္ၾကတာေတြ ရွိခဲ့ဘူးေပမဲ့ ဒီတစ္ခါေတာ့ က်မ ေတာ္ေတာ္စိတ္ပ်တ္မိပါတယ္။ က်မတို႔ ႏွစ္ေယာက္စလံုး ဘယ္သူမွားတယ္ဆိုတာထက္ ဒီလို ခနခန ႀကံဳေနရတာကို က်မ စိတ္ကုန္ၿပီေလ…”ဆိုတဲ့ စာပိုဒ္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီစာပိုဒ္ထဲမွာ စကားလံုးအမွားေတြ ကြင္းစကြင္းပိတ္နဲ႔ က်ေနာ္ ျပထားလိုက္ပါတယ္။ ဖတ္ၾကည့္ပါ။

မနက္မိုးမလင္းခင္(ထဲ)က က်မ မေပ်ာ္ပါဘူး။ ေရတစ္ခြက္ (ခက္)ေသာက္ေတာ့လည္း ရင္ထဲက အပူက မ(ေရာ့)ေစပါဘူး။  မေန႔တုန္းကျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္အ(ပ်တ္)တစ္ခုက က်မရင္ထဲ စြဲေနတုန္းမို႔ က်မ မေပ်ာ္ပါဘူး။ သူနဲ႔က်မ အခုလို အ(ခတ္)မသင့္ျဖစ္ၾကတာေတြ ရွိခဲ့(ဘူး)ေပ(မဲ့) ဒီတစ္ခါေတာ့ က်မ ေတာ္ေတာ္စိတ္(ပ်တ္)မိပါတယ္။ က်မတို႔ ႏွစ္ေယာက္စလံုး ဘယ္သူမွားတယ္ ဆိုတာထက္ ဒီလို (ခနခန) ႀကံဳေနရတာကို က်မ စိတ္ကုန္ၿပီေလ…ဆိုတဲ့ စာပိုဒ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ကြင္းစကြင္းပိတ္ျပထားတဲ့ စကားလံုးေတြဟာ မွားယြင္းစြာ ေပါင္းထားတဲ့ စကားလံုးေတြျဖစ္ပါတယ္။ အမွန္မွာ ေအာက္ပါ ညီမွ်ျခင္းေပးထားတဲ့ စကားလံုးေပါင္းအမွန္မ်ားနဲ႔သာ ေရးရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ခက္= ခပ္

ေရာ့= ေလ်ာ့

ပ်တ္= ပ်က္

ဘူး= ဖူး

မဲ့= မယ့္

ခတ္= ခန္႔

ခနခန= ခဏခဏ

ဒါလည္း အင္မတန္လြယ္ေပမယ့္ ေန႔တိုင္းမွားေရးေနၾကတဲ့ စကားလံုးေပါင္းအမွားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

ကဲ ဒီကေန႔ေတာ့ ဒီေလာက္ပါပဲ။

ေနာက္ေန႔ၾကရင္ေတာ့ စကားလံုးအမွားေၾကာင့္ အဓိပၸါယ္လြဲ လိုရာမေရာက္ မလိုရာေရာက္ေစတဲ့ စာအေရးအသားတခ်ိဳ႕ ဆက္ၿပီးေဆြးေႏြးသြားပါအုန္းမယ္။

လူငယ္ေတြ ျမန္မာစာေပအေရးအသား မွန္ကန္လွပ ၾကြယ္၀ႏိုင္ၾကပါေစ။

ၿငိမ္းေ၀(ကဗ်ာ့အိုးေ၀)